smak

Сидить в ротику моїм
І чекає, що я з’їм.
Першим їжу зустрічає
І мені «розповідає»:
Це – солоне, це – гірке,
це – солодке і смачне.
Ось такий помічничок,
здогадались хто це? (язичок)

За допомогою язика ми розрізняємо основні смаки: солодкий, солоний, кислий, гіркий. Саме тому ми і відчуваємо смак їжі та можемо сказати, яка їжа нам подобається, а яка ні. Запитайте у дитини, яку їжу вона любить і отримаєте відповідь: цукерки, тістечка, морозиво, інакше кажучи – солодощі. Звичайно, всі батьки знають, що правильне харчування дуже важливе для дітей. 
Часто діти відмовляються їсти деякі продукти, навіть не спробувавши їх. Є, звичайно, окремі нелюбимі продукти, які дитина категорично не хоче їсти. Вихователька Павлій В.М.  розкаже і покаже як пояснити дитині, що деякі продукти насправді дуже смачні, але для них потрібно натренувати смакові рецептори, та як можна вміло сховати їх в улюбленому блюді. Наприклад, горезвісну манну кашу можна зробити шалено смачною, перетворивши її в чудовий і повітряний пудинг.smak 4
А коли дитина не хоче їсти м'ясо? Проявіть фантазію: якщо котлета буде у формі рибки з очима з моркви, спокуса з'їсти її буде більша. Відомо, що діти полюбляють їсти гамбургери? Тож запропонуйте їм свій варіант: заздалегідь зробіть тонку котлетку, наріжте овочі, сир і салат, складіть все поверхами, а м'ясо ви покладете непомітно в самому кінці. І дуже добре, якщо сам малюк буде вам допомагати в приготуванні такої страви.
Не секрет, що риба корисна цінними мінералами, легко засвоюваним білком і жирними кислотами. Однак не всі діти її люблять. Спробуйте зробити рибний фарш і начинити їм млинці або булочку. А ще дітям подобається «доросла» їжа, тож зробіть для них корисні рибні шашлики. На дерев'яні шампури насадіть шматочки помідора, перцю, огірка, відвареної картоплі, моркви сиру, а запечені шматочки риби щільно затисніть між улюбленими овочами. А щоб рибний запах був несильним, зробіть котлетки або фрикадельки з зеленню і рисом - вони замаскують смак і запах риби.
Ваш малюк не хоче їсти овочі? Діти, зазвичай, «їдять» очима, а тому вам знадобиться фантазія в оформленні страви: викладіть з овочів чоловічка, квіточку, грибочки і, крім обіду, у вас буде ще й корисна розвиваюча гра. Нехай дитина сама створить їстівну картинку для вас, а ви - для неї. А потім поїжте разом. Вибирайте овочі, які малюк найбільше любить - солодку кукурудзу, болгарський перець, помідори, а нелюбимі овочі, дрібно порізавши, в невеликій кількості ховайте серед улюблених. Також не варто забувати, що з багатьох овочів можна робити смачні і солодкі страви: з гарбуза і моркви – печиво, кекси чи запіканки, а з кабачка і кольорової капусти - оладки.
Спільна діяльність на кухні.
Кухня - справжній клондайк для батьків, адже там стільки цікавого й дивовижного! Спільна діяльність на кухні створює необмежені можливості для розвитку малят.
Приготування їжі розвиває дрібну моторику: можна різати, подрібнювати, перемішувати, намазувати, перебирати, терти, сортувати. На кухні ми разом з дітьми готуємо їжу, накриваємо на стіл, прибираємо, вивчаємо кольори, форму, розмір, вчимося рахувати, досліджуємо, розвиваємо мислення, мовлення, а ще співаємо та засвоюємо правила етикету. І все виходить невимушено, весело і захопливо. 
Спільне приготування їжі також може стати незабутнім проведенням часу для всієї родини.
Корисні поради на кухні:
- Розкажіть дитині про те, як різні продукти потрапляють на вашу кухню, як їх можна змішувати та комбінувати, щоб приготувати їжу, і, звісно ж, про їхні поживні цінності.
- Поясніть, яке кухонне приладдя може бути небезпечним для малюків, що їм дозволено чіпати, а що ні. Наприклад, триматись подалі від гарячої сковорідки або ножа – одне з основних правил безпеки.
- Допоможіть дітям розширити палітру смаків під час дегустації спільно приготовленої нової страви.
- Розвивайте у дітей творче мислення та впевненість. Обговоріть, як будете прикрашати страву (зеленню, кумедними персонажами виготовленими власноруч тощо), придумайте влучну назву своїй страві.
- Поки ви їсте, обговоріть, які інгредієнти ви використовували, в якій послідовності їх брали тощо.
- Допоможіть дітям зрозуміти правило: "прибери, коли закінчив роботу". Це відноситься і до дорослих і до дітей.
smak 3Бутерброди для дітей на сніданок.
Порадуйте маленьких гурманів смачними і красивими бутербродами. Якщо ж хочете зробити сніданок максимально корисним, візьміть для основи цільнозерновий хліб або батон з висівками. До оформлення слід підійти творчо, але так, щоб бутерброд можна було легко взяти в руки і з'їсти, а начинка не повинна стікати чи випадати.
Найпростішим варіантом дитячих бутербродів є викладання на скибочках хліба забавних мордочок. Для цього на шматочку хліба розмістіть шматок сиру або шинки, а з огірків, помідорів, болгарського перцю або редису виріжте необхідні деталі. Щоб зробити очі більш виразними, можна використати маслини. Доповніть мордочку веселою зачіскою із зелені, листя салату, тертої моркви або тертого сиру.
Різноманітні овочі допоможуть вам зробити малюнки на бутербродах яскравими і апетитними. Навіть звичний бутерброд з сиром, якщо постаратися, легко перетворюється на витвір мистецтва.
Бутерброди можна також готувати і у вигляді канапе – це мініатюрні закусочні бутерброди на шпажках. Для їх приготування використовують хліб без шкірок, сухе печиво або листкове тісто. Шпажка служить не тільки для естетичності вигляду страви, а й дозволяє зробити зручнішим процес прийому їжі. Взявшись за шпажку, їжу легко вийде з'їсти. Руки при цьому залишаться чистими.
Способи приготування канапе:
Перший спосіб: На підсмажені смужки хліба накладають продукти, прикрашають, а потім смужки розрізають на квадрати, трикутники, ромби і т.п.
Другий спосіб: Форма шматочка хліба може бути різною: кругла, квадратна, фігурна, - щоб дітям було цікавіше. Із хліба вирізають фігурки і прикріплюють до них продукти, обробляють маслом або майонезом.
Основні поради під час приготування дитячих канапе:
 Продукти потрібно ретельно мити і очищати від шкірки, насіння і т.д.
 Найкраще нарізати продукти безпосередньо перед подачею на стіл, щоб вони не втратили вигляд.
 Всі інгредієнти повинні бути дрібно нарізані, щоб дітям їх зручно було їсти без допомоги ножа і виделки.
 Щоб начинка і прикраса краще трималися на бутерброді, використовуйте намазку (бажано домашнього приготування).
 Вершкове масло кімнатної температури легше намазується.
 Ковбасу можна замінити курячою грудкою, філе індички чи яловичиною.
 Твердий сир можна замінити моцарелою або сиром здоров'я.
 Канапе повинні бути красиво прикрашені і презентабельно оформлені на блюді.
Фруктові канапе на шпажках.
Для них прекрасно підходять такі фрукти: яблуко, груша, ківі, банан, персик або нектарин, виноград (без кісточок). Вибір слід зупинити на тих фруктах, на які у дітей немає харчової алергії. Щоб фрукти занадто швидко не потемніли, нарізати їх слід перед подачею. Довше зберегти гарний вигляд можна окропивши готові канапе лимонним соком.

Смачна дослідницька лабораторія
Допитливий дослідник може звичайнісіньку кухню перетворити на смачну дослідницьку лабораторію. Тож вирушайте разом з дорослими на кухню! Там можна не лише пообідати, а й поекспериментувати та дізнатися чимало цікавого про різні речовини.
1. Дослід із крохмалем (Неньютонівська рідина).
Неньютонівська рідина -  це речовина, що вміє поводитись і як рідина, і як тверде тіло. Дітям зазвичай подобається гратися з “дивною” масою: плескаєш по ній - тверда поверхня, повільно занурюєш пальці - вони відразу ж грузнуть. Можна зробити “сніжку” - вона тверда, доки швидко мнеш її в долонях, а як тільки зупинишся, то тверда кулька перетвориться на рідину й потече крізь пальці. Словом, дуже цікаво!
Хід експерименту:  Потрібно змішати холодну воду й крохмаль (на 1 склянку води близько 0,5 кг крохмалю). Для краси можна додати харчовий барвник або гуаш.
2. Руйнування мушлі - пояснюємо дітям важливість гігієни ротової порожнини.
Матеріал: прозора банка, мушля, оцет.
Хід експерименту: кладемо мушлю в банку, заливаємо оцтовою кислотою. Що бачимо? Від мушлі починають відділятись бульбашки вуглекислого газу. Через деякий час мушля починає руйнуватись. Чому так? Одним із складників мушлі є карбонат кальцію. З цього елементу також складається наша зубна емаль. Під дією кислоти він руйнується - як і зуби, якщо за ними не доглядати. Щоб цього не сталось, зуби потрібно не тільки ретельно чистити, а і їсти менше цукру, бо у взаємодії з мікробами ротової порожнини солодке перетворюється на кислоту.
 3. Невидимі чорнила. Пишемо таємничий лист.
Для маленьких дітей - це магія: написати щось невидиме, а потім зробити так, щоб літери проступили на папері. Це неодмінно зацікавить дитину!
Хід експерименту: Беремо молоко чи лимонний сік, занурюємо пензлик і пишемо таємничого листа на папері.  Коли папір висихає - написане зникає. Щоб прочитати таємного листа, потрібно попрасувати аркуш паперу праскою або нагріти його феном. Висновок: Під дією високої температури сік чи молоко починають окислюватись (горіти) раніше, ніж папір. Таким чином, речовина, якою зроблено напис чи малюнок, “згорає” і залишає темний слід на білому тлі. 
4. Плаваючий цитрус.
А чи знаєте ви, що якщо занурити неочищений лимон або апельсин у посудину з водою, то він не потоне? Але коли очистити його від шкірки, він тут же опуститься на дно. У чому ж секрет? Шкірка цитрусу менш щільна, ніж сама серцевина, тому містить багато повітря, яке і дозволяє цитрусу виринати на поверхню води.
5. Кольорова та безбарвна рідина.
Приготуйте дві склянки, одну - з водою, іншу - з молоком (соком, чаєм). Запропонуйте опустити ложку в стакан з водою, іншу - в стакан з молоком. Запитайте, що діти помітили. Висновок: У склянці з молоком ложечки не видно, а в склянці з водою її добре видно. Вода безбарвна, а чай, сік та молоко  - мають колір. 
6. Смак рідини.
Запропонувати дітям спробувати воду на смак. Опусти ти в склянку ложечку цукру (солі). Що трапилося з цукром? Сіллю? Якою стала вода на смак? (покуштуйте з обох склянок ). Від чого залежить смак рідини? 
7. Смакові відчуття.
- Дайте дітям спробувати на смак різні інгредієнти: цукор, лимон, сіль, трохи перцю. Запитайте: "Що вам подобається більше?". 
- Покажіть дітям схожі продукти, наприклад, сіль і цукор. Запропонуйте спробувати те й інше. Здогадалися що з них що? 
Ігрові вправи та завдання.
1. Доторкнись і вгадай!
Спробуйте ці ігри для того, щоб покращити дитячі знання про овочі. Покладіть деякі продукти (справжні чи пластикові) до сумки. Попросіть дитину запхати руку у сумку та вгадати, що це за продукт, завдяки дотику, запаху або навіть смаку.
2. Вичисли зайве
Назвіть три корисні продукти й один шкідливий. Попросіть дитину визначити, що зайве у цьому ряді слів. Наприклад: яблуко, кіндер, банан, ківі.
3. Вгадувалки
«Я думаю про їжу, яка починається з букви... М, П, К», – можете дати додаткові підказки, такі як колір, форма, текстура, поки діти правильно не вгадають. Описуйте та вгадуйте їжу по черзі із дітьми.
4. Дегустація їжі
Заохочуйте дітей пробувати нову їжу, екзотичні продукти та незвичні поєднання. Діти по черзі пробують їжу і потім описують групі, як ця їжа смакує. Вони також можуть описувати її зовнішній вигляд, запах і текстуру.
5. Вирощування трав і овочів (у горщиках вдома)
Створіть своєрідний овочевий куточок та заохочуйте дітей поливати та доглядати рослини. Використовуйте завдання як можливість обговорити, звідки їжа походить і як росте та чи інша рослинка. Деякі рослини дуже легко вирощувати, наприклад, помідори, боби, горох чи зелень - а як цікаво!
6. Суп і компот: обираємо продукти.
Мета: вчити дітей аналізувати та класифікувати, розвивати логічне мислення, пізнавальну активність. Формувати ціннісне ставлення до власного здоров’я.
Хід гри: Дитині пропонується розглянути 12 малюнків овочів, ягід і фруктів (абрикос, капуста, яблуко, гриб, помідор, вишня, цибуля, картопля, малина, полуниця, морква, виноград). Потрібно розкласти зображення продуктів для супу й компоту у відповідні каструлі. Розповісти про улюблений фрукт і овоч. 
7. Корисний сніданок.
Мета: Розширювати уявлення про культуру харчування та корисні продукти. Формувати відповідальне ставлення до вибору продуктів.
Хід гри: Дитині пропонується самостійно скласти меню для здорового сніданку: вибрати серед картинок продукти і страви, корисні для організму людини.  
8. Що готує бабуся: знайомимось із рецептами страв.
Мета: Розвивати у дітей соціальну та здоров’язбережувальну компетентність. Сприяти розвитку аналітико-синтетичного мислення, здатності поєднувати елементи в логічне ціле. Вчити аналізувати склад готового продукту. 
Хід гри: Дитині пропонується на основі поданих зображень окремих інгредієнтів з’ясувати, яку страву готує бабуся. Наприклад, (борошно-яйця-вишні - це вареники; огірок-капуста-помідор - це салат).
9. Визначаємо вподобання в їжі: найсмачніше – найбільш несмачне
Мета: Допомогтие дитині краще усвідомити свої смаки. Розвивати логічне мислення, навички порівняння і впорядкування. Закріпити знання про цифри й числа від 1 до 7.
Хід гри: Дитині пропонується розглянути малюнки їжі (огірки, шоколад, помідор, піца, морозиво, яблуко, банани), вирішити, наскільки смачними вона вважає той чи інший продукт або страву, і впорядкувати їх від найсмачнішого до найбільш несмачного. Дитині потрібно буде проставити біля малюнків номери (від 1 до 7). 
10. Закрутки на зиму: сортуємо за категоріями.
Мета: Формувати у дітей вміння зіставляти об’єкти з їхніми силуетами. Сприяти розвитку дрібної моторики, закріпленню знань про фрукти, овочі, ягоди.
Хід гри: На сторінці зображено дві банки із закрутками на зиму - овочевим салатом і компотом та зображення силуетів фруктів, овочів та ягід. Дитині пропонується розкласти їх по банках, орієнтуючись на силуети. 
11. «Який на смак».
Мета: формувати уявлення про світ смаків. Запропонувати дитині назвати смак зображених на малюнках продуктів харчування (наприклад, апельсин -солодкий/кислий, лимо - кислий, гіркий); описати смаки своїх улюблених продуктів. 
12. Гра «Впізнай та назви фрукти, овочі, ягоди»
Мета: Тренувати смакові рецептори: вчити розпізнавати наосліп за смаком фрукти, овочі, ягоди. Розширювати словниковий запас для опису сенсорної інформації. 
Хід гри. При виконанні завдання дітям пропонують закрити очі і, смакуючи послідовно запропоновані продукти, впізнати їх за смаком.
13. Гра «Мікрофон». smak1
Хід гри. Запросіть дитину пограти: нехай вона уявить, що у неї є можливість звернутися до всіх людей. Про користь якої їжі вони б розповіли людству та як, у якому вигляді рекомендували б її вживати.
14. Гра «Люблю - не люблю». 
Хід гри: дітям пропонується завдання: картинки із зображенням м’ясних страв, десертів, овочів, фруктів. Дитина з коротким поясненням має розкласти ці картинки у два кола зеленого і червоного кольорів, що відповідають двом групам страв, згідно своїх смакових уподобань. 
15. Гра «Який сік?»
Мета: Вчити дітей утворювати прикметники (назви соку, варення) від іменників; розвивати увагу, мислення, мовлення.
Хід гри: дітям пропонується завдання: картки із зображення фруктів та ягід. Дорослий показує картку з певними ягодами, фруктами чи овочами і запитує «З чого цей сік?» (із яблук – яблучний, із винограду – виноградний, із апельсин – апельсиновий (томатний, морквяний тощо). Запропонуйте дітям розповісти про свої улюблені напої.
16. Ігрова вправа «Корисні канапки». 
Зробіть корисні канапки з овочами із запропонованих дитині інгредієнтів. Зверніть увагу на послідовність шарів: хліб і овочі (варена морква, бурячок), які мають чергуватися із зеленню – салати, зелена цибуля та ін. Вчити впізнавати та називати всі інгредієнти. Запропонуйте придумати назву своєму канапе.

 

Вірш «Дерева у садку»
У саду ростуть червоні вишні,
Біля них черешні, сливи пишні.
А на яблуньки і груші скоса
Поглядають жовті абрикоси.
Отже, беремося до роботи,
Щоб були варення і компоти.
*****

Вірш «Ягідні кущі»
Йдемо далі крок за кроком
Аґрус тут зеленобокий.
Он смородина й порічки –
симпатичні дві сестрички.
Та солодша хто скажи нам:
Полуниця чи малина?
***** 

 Мирилка «Мир-миром»
Мир – миром,
Пироги з сиром,
Варенички в маслі,
Ми дружечки красні,
Помирімося, обнімімося,
Поцілуймося!
*****
 Забавлянка «Оладки»
Ладусі, ладки, (долонька гладить долоньку)
Ми спекли оладки.
Спекли їх рівно п’ять:(загинаємо по черзі пальці)
Один киці треба дать,
Один мамі ми дамо,
Інші ми самі з’їмо.
*****
 Чистомовка
Чок – чок – чок – ось червоний бурячок.
Чу – чу – чу – я капусту посічу.
Щок – щок – щок – в чавунці зварю борщок.
Чний – чний – чний – получився борщ смачний.
*****
 Чистомовка
Ох – ох – ох – є на грядочці горох.
Ик – ик – ик – і цілющий там часник.
Як – як – як – там червоний є буряк.
Ок – ок – ок – ще й зелений огірок.
Ор – ор – ор – і смачненький помідор.
Уз – уз –уз – на паркан повивсь гарбуз.
Ун – ун – ун – соковитий там кавун.
Чі – чі – чі – це корисні овочі.
*****
 Пальчикова гімнастика«Місимо тісто»
(діти виконують рухи відповідно до тексту)
На сметані, на яйці
Тісто зробим на млинці.
Напече нам мама їх,
Гаряченьких та смачних.
Тісто ми взяли у мами,
Тісто м’яли ми руками.
Пирогів напечемо,
Зі сметаною з’їмо.

Пальчикова гімнастика  "Квасимо капусту"
Руками імітуємо відповідні рухи:
- Ми капусту шаткували!
(прямими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз)
- Солі в неї ми поклали!
(пальці зібрані "щіпкою", "солимо капусту")
- Ми капусту м’яли, дерли!
(енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі)
- Смачну моркву туди терли!
(пальці  руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки.
Після цього міняємо руки)

Найкращий спосіб зробити дітей хорошими - це зробити їх щасливими.

- О.Уальд -

Контакти

Ми за цією адресою

м.Полтава,
пров.Стешенка, 4
Україна, 36023

Або зателефонувати

Телефон: 80968348512

Скачать новые шаблоны Joomla!