matematikaТак математика складна
Вона не кожному дана
Але, як добре постаратись
Повчити трохи, позайматись
То враз побачиш ненароком
Що та наука - не морока.


Значну роль у розвитку логічного мислення старших дошкільників відіграють арифметичні задачі, їх розв'язання, що є необхідною умовою підготовки дітей до школи.
Що ж таке «арифметична задача»?
Арифметична задача – це невеличке оповідання, що містить числові величини, які перебувають у певній залежності між собою, відносно чого поставлено завдання: знайти значення певної величини, якщо відоме значення інших величин. Це відображено у запитанні, яке починається словами «скільки» або «на скільки».
У структурі арифметичної задачі дітей вчать виділяти лише дві частини: умову (відомі числові дані задачі та зв’язок між ними) і запитання (невідома величина).
Велику увагу приділіть вмінню дітей складати задачі. Щоб малята усвідомили, що таке умова задачі, можна говорити їм так: «Задача – це цікава розповідь або історія. Але не кожна розповідь чи історія є задачею. В задачі обов'язково мають міститись якісь числові дані і запитання. Без запитання задачі немає».
Для закріплення структури задачі, запропонуйте дитині придумати умову, а ви - поставте запитання. Або ви придумайте задачу, а дитині запропонуйте відповісти на запитання: «Чи все сказано в задачі? Можливо чогось не вистачає в умові?». На важливості запитання задачі зосереджуйте значну увагу. Адже, часто діти складають задачі типу: «На гілці сиділо три пташки. До них прилетіла ще одна пташка. Всього стало 4 пташки». Тобто, склавши задачу, вони відразу ж дають відповідь. Діти мають усвідомити, що задача - це не загадка, яку треба відгадати. І що запитання до задачі завжди має починатися із питального слова «скільки» або «на скільки».
Коли діти добре засвоять структурні компоненти задачі, можна розпочинати працювати над її розв'язуванням. Починайте із задач на збільшення (зменшення) числа на одиницю. На цьому етапі використовуйте «задачі-драматизації» (діти розігрують умову), «задачі-ілюстрації» (малюнки, предмети допомагають провести обчислення) та усні задачі: віршовані задачі, задачі-забавлянки, загадки з використан-ням яскравої наочності.
Що ж означає розв'язати задачу?
Розв'язати задачу - означає пояснити, що треба зробити, щоб знайти невідоме число. Оскільки діти старшого дошкільного віку вже ознайомлені зі знаками + (плюс), - (мінус) та = (дорівнює), їх вже можна вправляти у записі арифметичних дій та на¬вчати читати арифметичні вирази - приклади. Результат виразу і буде відповіддю на запитання задачі.
До уваги батьків алгоритм розв’язування задачі.
1. Зачитуємо задачу (говоримо, що це є задача).
2. Уточнюємо що є умовою, а що є питанням задачі.
3. Аналіз цієї задачі з демонстрацією наочного матеріалу.
4. Пошук шляхів вирішення.
5. Вибір арифметичної дії, що допомагає вирішити задачу.
6. Складання числового прикладу за допомогою чисел.
7. Знаходження шуканого та уточнення способу дій.
8. Перевірка отриманого результату.
Робота над розв’язуванням арифметичної задачі.
Зачитуємо задачу: У вазі лежало три яблука. Оля дала подрузі одне яблуко. Скільки яблук залишилось у вазі?
Бесіда:
- Це задача чи ні? (задача, бо є умова і запитання).
- Назвіть умову задачі. (У вазі лежало три яблука. Оля дала подрузі одне яблуко.).
- Про що дізналися із задачі? (про яблука).
- Скільки було яблук? (було 3 яблука).
- Скільки яблук Оля дала подрузі? (1 яблуко).
-Більше чи менше стало яблук у вазі? (менше). На скільки? (на одне).
- Якою арифметичною дією будемо розв’язувати задачу? (віднімання).
- Викладіть числовий вираз, прочитайте його (3-1=2).
- Яке у цьому тексті запитання? (Скільки яблук залишилося у вазі?).
- Сформулюйте відповідь до задачі. (Два яблука залишилось у вазі).
matematika1Структура арифметичної задачі:
Умова: У вазі лежало три яблука. Оля дала подрузі одне яблуко.
Запитання: Скільки яблук залишилося у вазі?
Рішення: 3 – 1 = 2
Відповідь: 2 яблука залишилося у вазі.
Коли дитина навчиться розв’язувати задачі – це для неї буде маленька перемога. А з маленьких перемог виростає самооцінка дитини. Я бажаю, щоб ваші діти були переможцями у цьому житті. Удачі вам, успіхів і радості пізнання дітям!
Приклад задач, які будуть цікавими для дітей старшого дошкільного віку.
1. Задачі-історії.
У Олі і Тані по одному платтячку. Одне платтячко рожеве, інше – зелене. У Тані – рожеве. Яке платтячко у Олі?
2. Задачі-драматизації.
У магазині Іра купила дві булочки і один бублик. Скільки випічки купила Іра у магазині?
3. Задачі-ілюстрації. (до задачі пропонується картинка, на якій зображено три Зайчики і один Їжачок). Подивіться на картинку і придумайте задачу.
На галявині три Зайчики і один Їжачок гралися у хованки. Їжачок сховався за кущем. Скільки звірів залишилося на галявині?
4. Задачі-вірші.

Йде стежинкою лисичка,
А за нею три сестрички.
Дятел стукає, рахує:
Скільки лісом їх крокує?
*****
Біля річки на галявці
Знайшли моркву сірі Зайці.
Вісім морквин – це немало,
Одну з’їли, скільки стало?
*****
Шість метеликів літають
І на квіточки сідають.
Іще два прилетіли
І на квіточки теж сіли.
Полічімо швидше всіх
цих метеликів прудких.
******
Посадив Їжак в лісочку
П’ять берізок і дубочок.
Рахувати сам не вмів
І зозулю попросив.
Рахувати і вона не може.
Хто із вас їй допоможе?
******
П’ять веселих ведмежат
Поспішають до малят.
А один із них втомився
В лісі спати залишився.
*****
По дорозі Зайчик біг,
Ніс п’ять яблук на обід.
Чотири впало, покотилось.
Скільки яблук залишилось?
*****
Горобець і дві синички
Швидко мчать до годівнички.
Скільки пташок, підкажіть,
Поспішають на обід?
*****
На травичці коло хати
Метушаться цуценята.
Двоє білих, наче сніг,
Одне чорне. Скільки всіх?
*****
У Катрусі є три груші,
три їй ще дала матуся.
Скільки має грушок
Дівчинка Катруся?
Півник залетів на тин,
А за ним іще один.
Скільки Півників усіх,
Полічіть-но швидше їх?
Найкращий спосіб зробити дітей хорошими - це зробити їх щасливими.

- О.Уальд -

Контакти

Ми за цією адресою

м.Полтава,
пров.Стешенка, 4
Україна, 36023

Або зателефонувати

Телефон: 80968348512

Скачать новые шаблоны Joomla!